woensdag 14 april 2010

Keuzestress


"Keuzestress is een vorm van stress die veroorzaakt wordt doordat een individu geconfronteerd wordt met een overvloed aan informatie die overwogen dient te worden teneinde een 'goede' keuze te kunnen maken.
Doordat er een overvloed aan informatie beschikbaar is wordt iedere keuze in beginsel complex en kan het individu potentieel ten prooi vallen aan keuzestress (Schwartz, 2004)."

Tja, met welke activiteit begin ik? Wanneer ga ik het Pieterpad lopen? En wanneer zal ik beginnen met een maand lang om 22.00 uur naar bed gaan? Vandaag al of misschien beter straks in de winter? En ga ik actief op zoek naar auditiemogelijkheden of wacht ik tot er iets voorbij komt?
Vragen, vragen, vragen en dus nodig om keuzes te maken. Niet de keuze welke activiteiten ik ga doen (allemaal!) maar wel de keuzes wanneer ik welke activiteiten uitvoer.
Vooral de grote activiteiten zullen toch een beetje gepland moeten worden.

Op dit moment ben ik met van alles tegelijk bezig. Ik heb al een ABC over het eten gemaakt, het boek “The big five” gekocht en er al weer stukken uit gelezen, de overnachtingsmogelijkheden langs het Pieterpad uitgeprint, gegoogled op ‘audities’ en steden geselecteerd om te bezoeken.
Maar ten uitvoer gebracht heb ik nog niets…

Daarom heb ik me zojuist bedacht om een grove planning te gaan maken om in ieder geval niet aan keuzestress ten prooi te vallen!
Wordt vervolgd…

4 opmerkingen:

  1. En nu ben ik dus wel benieuwd wie deze anonieme succeswenser is zo zonder naam :-)

    Groetjes Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Henny, heb net online een abonnement afgesloten voor een tijdschrift en kwam toen op je blog terecht ;-). Wat een leuk idee! Ben benieuwd of het je gaat lukken. Mijn ABC eindigde ergens rond de F (en dan had ik ook nog een paar letters overgeslagen)...

    Succes ermee!

    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha, We konden toch ook anonieme reacties geven.

    -Xx- K.

    BeantwoordenVerwijderen