woensdag 21 april 2010

Mooie nagels



Mooie lange nagels. Al op de basisschool in groep 7 was ik er mee bezig om te stoppen met nagelbijten om zo mooie lange nagels te krijgen.
Ook later heb ik verschillende pogingen gedaan, en zo lang die pogingen serieus waren lukte het.
Helaas waren die mooie lange nagels echter steeds van korte duur! Na een tijdje volhouden sloop het nagelbijten er toch weer in en waren de nagels in een mum van tijd weer helemaal afgekloven.
De oplossing, nepnagels, heb ik een tijdje gehad, maar naast 'best wel onhandig' is het ook gewoon een dure optie.

En nu staat het dan op mijn lijst met 33 activiteiten. En is het dus tijd om met deze slechte gewoonte eens serieus aan de slag te gaan teneinde zo'n mooie nagels te krijgen (en houden!) als op bovenstaande foto!

Daarom vanavond eens driftig gaan googlen op 'stoppen met nagels bijten'. Meer dan 20.000 hits! Gelukkig, een serieus ding dat nagelbijten dus.
Ik kom vanalles tegen, van therapie tot een bitje dat nagelbijten onmogelijk maakt, maar ik wil het op eigen kracht doen en zo ben ik uiteindelijk bij een stappenplan uitgekomen dat er voor moet gaan zorgen dat ik met nagelbijten stop. Het ziet er als volgt uit:

1. Bepaal je nagelbijtprofiel
2. Verhoog je motivatie om te stoppen
3. Bedenk wat je stopbarrières zijn
4. Maak een serieuze afspraak om te stoppen
5. Laat je helpen
6. Nazorg

Kijk, hier kan ik iets mee. Ik ben immers wel van de lijstjes :-)

Nou, mijn nagelprofiel is duidelijk. Ik bijt niet uit verveling of om mijn nagels bewust kort te houden (ik wil ze immers mooi en lang!), maar wel uit stress of wanneer ik een goed boek lees. Eigenlijk is dat hele nagelbijten een automatisme geworden. Een soort van verslaving bijna. En eenmaal begonnen moeilijk om mee te stoppen.

Met de motivatie zit het inmiddels ook wel goed denk ik. Ik hoef mezelf op dit moment geen cadeau in het vooruitzicht te stellen. Het idee dat ik mijn lijst niet af zal krijgen in een jaar alleen maar door dat stomme nagelbijten, is al motivatie genoeg om me hier meer dan 100% voor in te zetten.

Vervolgens de vraag wat me nog tegenhoudt. Wat zijn mijn valkuilen? Die liggen denk ik toch vooral bij het lezen van een goed boek, waarbij ik gedachteloos aan mijn nagels knabbel. Daar moet ik dus alert op zijn.

Stap 4, maak een serieuze afspraak, met andere woorden: sluit een deal. Die stap is denk ik al gemaakt door a. hem op mijn lijst te zetten en b. er hier een heel logje aan te wijden. Nagelbijten in gezelschap van anderen wordt op deze manier al heel moeilijk.

En dan stap 5, de hulpmiddelen. Te beginnen met elke dag de nagels goed te verzorgen. Knippen, vijlen, lakken. Ik weet uit het verleden dat dat goed werkt voor mij. Belangrijk dus om te zorgen dat ik altijd en overal een vijl bij de hand heb. Andere opties die ik de komende tijd eens uit wil proberen zijn: een kauwgum kauwen, de handen bezig houden met een gummetje of iets dergelijks, een bitter nagelsmeerseltje gebruiken, pleisters of stickertjes op de nagels plakken of handschoenen dragen. Dit zijn allemaal mogelijkheden die vooral nodig kunnen zijn tijdens mijn valkuilmomenten.

En dan als laatste de nazorg. Die houdt in dat ook als de gewoonte er vanaf is, het heel belangrijk is de nagels goed te blijven verzorgen.

Al met al een mooi plan. En nu er mee aan de slag.
In de hoop dat ik over een tijdje een foto kan plaatsen van mijn eigen mooie nagels!

3 opmerkingen:

  1. Ha zusje,

    Dat wordt dus een spannend boek lezen met handschoenen aan!
    Nu maar hopen dat ons weekendje weg volgende week niet teveel stress bij je oproept!

    Grtz,
    Marly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi zus,

    Een weekendje weg hoort normaal gesproken relaxed te zijn, dus daar ga ik ook nu maar van uit.
    En anders voel ik wel een corrigerende tik van jou op mijn vingers :-)

    Groetjes Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Henny,

    Ik ben benieuwd of het je gaat lukken. Het wordt wel erg spannend zo! Ik weet niet of ik je blog nog kan volgen.... Als ik je stuk zo lees gaan mijn vingers langzaam richting mijn mond... :-)

    Groetjes Kristel

    BeantwoordenVerwijderen