dinsdag 11 mei 2010

Geslaagde jamsessie!?!

Yes! De jamsessie is geslaagd! Of tenminste het máken van de jam dan. Hoe hij smaakt blijft nog even een verrassing. Eerst goed afkoelen vannacht en dan morgen een boterhammetje met eigengemaakte jam. Ik ben benieuwd...

Het recept haalde ik van internet, van de site www.suikerinfo.nl.
De lol bij het maken van de jam kwam van mezelf :-)

In een fotoverslag hieronder kun je zien hoe ik gezellig bezig ben geweest met het maken van mijn allereerste eigengemaakte frambozenjam!

De ingrediënten stonden klaar.
Kosten:
Frambozen - 2 x € 1,49 = € 2,98
Geleisuiker - € 1,39
Citroensap - € 0,52

Totaal - € 4,89


Vervolgens het wegen van de frambozen (en ja, ik heb er aan gedacht eerst te wegen hoe zwaar het kommetje zelf was)...


En het pureren van de frambozen....


Héééél veel suiker gaat erbij. Zal het kloppen? Volgens het recept wel. Gewoon doen dus maar...


En dan staat het goedje te pruttelen op het vuur. Blijven roeren anders gaat het mis.


Na flink wat roeren en 4 minuten goed doorkoken van de 'jam in wording' mag ie in het potje...


En ja, dan zal ik maar even eerlijk zijn nu. Niet álles is vlekkeloos verlopen.
Toen ik het potje na sluiting op de kop zette (zodat de deksel meteen ontsmet zou worden en de overtollige lucht uit de pot zou worden geduwd) was de druk blijkbaar toch iets te groot voor mijn dekseltje en splatsch!, daar spoot wat hete jam uit de pot. Maar ach, het meeste bleef er in gelukkig :-)


En dan als laatste: potje weer rechtop, schoonmaken en van een oud stofje nog een mooi kantje erop. Voilá, mijn eerste echte eigen frambozenjam ever!




Morgen zoals gezegd tijd om te proeven. Ik ben reuzebenieuwd!

Hiermee dan eindelijk mijn eerste activiteit (van de 33) die ik gewoon kan afstrepen. Oftewel: 1 down, 32 to go.

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je eerste volbrachte missie. Ik blijf meelezen om te kijken of de andere 32 je ook lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schuilt er toch nog stiekem een keukenprinses in je:)

    Grtz,
    Zus

    BeantwoordenVerwijderen